Verslag ITSMF Cafe: Tooling Selectie voor IT Service Management

Hoe selecteer ik de juiste ITSM Tool?

itSMFnl krijgt regelmatig vragen over toolingselectie voor IT Service Management. Doet itSMF toolingselectie? Is er een tool voor? En waar is informatie te vinden? Met het itSMF Café op 3 juni jongstleden hebben wij de vraag over toolingselectie helpen beantwoorden. Pink Elephant was gastheer en verzorgde samen met Kepner Tregoe en ServiceNow het programma.

Tijdens het itSMF Café  bood Jan-Willem Middelburg van Pink Elephant inzicht in wat hij ziet als de belangrijke besliscriteria en nieuwe trends bij een toolingselectie. Met PinkSelect heeft Pink een gestructureerde aanpak ontwikkeld om op een efficiënte en objectieve manier de leveranciers van itSM tooling te vergelijken. Het is belangrijk om een tool te kiezen die aansluit bij de bedrijfsprocessen van een organisatie; de keuze heeft immers een grote impact op een organisatie, zowel in functionaliteit als in kosten.

ITSM Toolingselectie 20140603_11

Om aan te tonen dat tools geen problemen oplossen, maar mensen wel, namen Martine Joosten van Kepner en Renate Groen van ServiceNow metde case ‘the read sweat problem’ ons mee in een denkproces om snel tot inzicht te komen in waar het ‘probleem zit’. Aangetoond werd dat iedereen zijn eigen denkproces heeft. Kepner stelt dat het bij de selectie en inzet van een tool van belang is dat iedereen op dezelfde manier denkt. Je wilt dat je organisatie het gaat gebruiken en dus moet de methode onderdeel zijn van de oplossing en moet je mensen actief coachen in het proces, om adoptie te vergroten. ServiceNow heeft de Kepner-Tregoe ‘Problem Management Plug in’ toegevoegd aan haar portfolio voor ITSM-oplossingen.

Genoeg stof tot nadenken; bij de afsluitende borrel werd nog lang nagepraat.

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail