Ready, set, go! De Apollo 13 Game!

Apollo 13 Game

Het is altijd even wennen als je met een groep volwassenen een levensecht spel gaat doen. Zeker als het je collega’s betreft. Iedere dag begroet je elkaar, bespreek je dingen met elkaar, zit je naast elkaar tijdens de lunch en met een beetje geluk heb je het ook nog gezellig tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze manier van omgang ben je gewend. Elkaars gewoontes –Pietje is op vrijdag altijd een beetje moe en Esther moet je niet aanspreken over yoga- ken je en daar voel je je meestal wel tevreden bij.

Maar nu sta je met maximaal 12 collega’s in een trainingsruimte om met z’n allen de Apollo 13 Game te gaan doen. Een aantal herinneren zich de film, anderen weten nog wanneer het echt gebeurde en een aantal collega’s zijn vooral enthousiast om te beginnen aan het spel. Het woord ‘game’ kan de groep hier al op het verkeerde been zetten. Want een game is meestal voor de lol, maar tijdens deze game komen echte gevoelens naar boven. Jullie willen met z’n allen zorgen dat het goed gaat, dat de Apollo 13 in de ruimte blijft, maar hoe pakken jullie dit aan als team? Wie is waar verantwoordelijk voor en wie heb je nodig om dingen voor elkaar te krijgen?

Bij de Apollo 13 game doorloopt het team de vier fasen van de missie en wordt geconfronteerd met verschillende gebeurtenissen en situaties. Tijdens het hele spel zijn diverse ITIL-processen nodig om het mission control centre en de bemanning in staat te stellen om de problemen op te lossen en tijdig wijzigingen aan te brengen in de configuratie en de baan van het ruimteschip. Ieder krijgt een rol toegewezen. En om de astronauten te redden zullen de deelnemers ook echt als een hecht team moeten samenwerken.

De game heeft dus meerdere effecten en doelen; het geeft op een levensechte manier inzage en kennis in de elementaire processen van Service Management, maar het laat een team ook op een andere manier samenwerken en haalt dingen naar boven die voor de game misschien niet altijd zichtbaar waren. Pietje is niet moe van de vele donderdagborrels, maar heeft ook nog een bijbaan op donderdagavond en is daarom wat meer moe op vrijdag. Maar dat hij deze extra baan heeft maakt hem wel een hele goede planner en dat kwam naar boven in zijn rol als Change Manager. Ook blijkt Esther het erg goed te doen als Incident Manager, haar innerlijke rust kon zij hier goed gebruiken.

Na een dag hard zwoegen en de Game met succes af te ronden kijk je met andere ogen naar je collega’s. Ook heb je spelenderwijs kennis gemaakt met de ITIL-processen en is het een hele andere manier van leren. De vaak wat onwennige houding van de ochtend is omgeslagen in een euforische stemming en het allermooiste is; de Apollo 13 Game heeft je ook nog heel veel geleerd.

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail