Quick fix of duurzame oplossing?

Regelmatig krijgen we bij Pink Elephant Education aanvragen binnen van organisaties die een (incompany) training of workshop willen afnemen, zoals ITIL® of Agile PM®. Hier blijkt vaak een eenzijdige redenatie aan ten grondslag te liggen: “onze processen verlopen niet goed, dus sturen we iedereen op ITIL® Foundation training”, “we moeten flexibel gaan werken, daarom willen we een Agile training volgen”. Daar ligt het pijnpunt.

Kennis alleen onvoldoende probleemoplossend

Hoe goed processen verlopen is niet puur afhankelijk van ITIL®, zoals het flexibel werken niet afhankelijk is van de Agile methodiek. Beide trainingen verschaffen je een solide basis aan kennis die je vervolgens kan gaan implementeren in je werk. Dat implementeren moet je zelf doen: het komt vanuit je medewerkers maar ook vanuit management. Er komt namelijk meer bij kijken dan puur het volgen van een training – de verkregen kennis moet toegepast worden in het dagelijks werk. Kennis alleen is een quick fix. Wil je het probleem wat ten grondslag ligt op een duurzame manier oplossen, dan is een diagnose stellen een beter idee.

Op doktersbezoek

Vergelijk het met hoofdpijn: je kan telkens weer een paracetamol nemen – de quick fix – of je gaat naar de huisarts, die je vragen stelt en concludeert dat de hoofdpijn afkomstig is van stress, een verkeerde houding, of slecht zicht. Dat is de diagnose van waaruit een duurzame oplossing wordt geboden om van je probleem af te komen.

Diagnose stellen met het 8-veldenmodel van Kessels & Smit

Dat is precies wat Pink Elephant Education ook doet. We gaan in gesprek met bedrijven en stellen daar de lastige vragen waarop ze soms eigenlijk niet zitten te wachten. Waarom wil je deze training volgen? Hoe gaat het verder als iedereen deze training heeft gevolgd en gecertificeerd is? Wat is de verandering die je door wil voeren? Hierbij gaan we uit van het 8-veldenmodel van Kessels & Smit.

Model: Kessels & Smit

Met het 8-veldenmodel herleiden we de vraag achter de vraag door de volgende vragen te beantwoorden;

  1. Wat wil je bereiken?
  2. Wanneer ben je tevreden?

In wat je wil bereiken onderscheiden we vier niveaus voor het vertalen van een organisatiedoel in leertrajecten: organisatie, werksituatie, vaardigheden en leersituatie. Deze niveaus stimuleren opdrachtgevers goed na te denken over hetgeen ze willen bereiken met een opleiding of training.

De vier niveaus achter de vraag wanneer je tevreden bent spiegelen in feite de vorige vier niveaus. Proces, leerresultaten, functioneren en impact resulteren in concrete criteria voor het evalueren van opleidingstrajecten al voordat een traject gestart is. Omdat we de vraag vooraf stellen verschaft ons dat meer inzicht in de invulling van het te ontwikkelen leertraject en kunnen we de best mogelijke oplossing bieden.

Langdurige en passende oplossingen

Afhankelijk van deze nauwkeurige probleemanalyse stellen we een diagnose. Vaak zijn er onderliggende problemen die opgelost moeten worden voor mensen baat hebben bij een training. Bijvoorbeeld wanneer afdelingen slecht met elkaar communiceren heeft iedereen naar een Agile Project Management® training sturen niet het gewenste effect – de interne communicatie is immers niet per definitie verbeterd. Dergelijke problemen maakt Pink Elephant Education voor u inzichtelijk en we helpen u middels het 8-velden model aan een duurzame oplossing. Zo haalt uw organisatie het meeste uit een training van Pink Elephant Education met het best mogelijke resultaat.

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail