De PRINCE2® Thema’s

Introductie van de PRINCE2® Thema’s

De PRINCE2® thema’s beschrijven de aspecten van projectmanagement die continu en integraal moeten worden geadresseerd gedurende de looptijd van het gehele project. Net zoals de 7 PRINCE2® Principes zijn er 7 PRINCE2® thema’s gedefinieerd:

1. Thema Business Case

De Business Case beschrijft het mechanisme om te beoordelen of er zakelijke rechtvaardiging is (en blijft) om een project door te (blijven) zetten. Dit thema beschrijft hoe de rechtvaardiging voor een project wordt vastgelegd in een Business Case en hoe deze verder wordt geactualiseerd, ontwikkeld en beoordeeld gedurende de hele looptijd van het project. Daarnaast beschrijft dit thema de ontwikkeling en toepassing van het Batenreviewplan en de respectievelijke verantwoordelijkheden voor de verschillende rollen. Lees meer op Thema Business Case.

2. Thema Organisatie

Een project is een geheel van activiteiten in een tijdelijke organisatie. Dit thema beschrijft de rollen en verantwoordelijkheden die noodzakelijk zijn om het project te sturen en te managen, zodat de resultaten opgeleverd kunnen worden. Daarnaast beschrijft dit thema hoe belanghebbenden bij dit project betrokken moeten worden en hoe de onderlinge communicatie van en naar belanghebbenden moet worden ingericht. Lees meer op Thema Organisatie.

3. Thema Kwaliteit

Het Thema Kwaliteit is erop gericht de middelen te definiëren en implementeren waarmee het project de producten kan realiseren die ‘fit-for-purpose’ zijn. Daarnaast beschrijft dit thema de rol van het management, en zij kunnen controleren dat dit opgeleverd wordt. Lees meer op Thema Kwaliteit.

4. Thema Plannen

PRINCE2® projecten worden uitgevoerd op basis van een serie van goedgekeurde plannen. Dit thema beschrijft de stappen die nodig zijn om de plannen te ontwikkelen en welke planningstechnieken hierbij kunnen worden toegepast. Lees meer op Thema Plannen.

5. Thema Risico’s

Ieder project bevat in meer of mindere mate risico’s. Vaak zijn in projecten deze risico’s groter dan in de reguliere bedrijfsactiviteiten. Dit thema beschrijft hoe risico’s moeten worden gemanaged om gecontroleerd te kunnen worden. De risico’s worden in de totale organisatie van het project geïmplementeerd. Lees meer op Thema Risico’s

6. Thema Wijziging

Dit thema beschrijft het identificeren, beoordelen en beheersen van wijzigingen ten opzichte van de eerder goedgekeurde doelstellingen. Hieronder worden wijzigingen van specificaties, afwijkingen van specificaties en algemene problemen begrepen die de aandacht van het management nodig hebben. Lees meer op Thema Wijziging.

7. Thema Voortgang

Het Thema Voortgang beschrijft de continue levensvatbaarheid van de goedgekeurde plannen. In dit proces wordt uitvoerig ingegaan op het bewaken van de voortgang van het project en de bijbehorende resultaten. Lees meer op Thema Voortgang.

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail
  • Nieuwsbrief
  • Je bent met verschillende projecten bezig en krijgt daarnaast frequent spoedklusjes of verzoeken of je ‘even’ ergens mee naar wil kijken. Je probeert alle ballen in de lucht te houden
  • Referenties
Scroll