ISO 20000® Certificering

ISO 20000® certificering voor Enterprise

Kwaliteit en controle over uw IT dienstverlening

An het einde van de vorige eeuw hebben veel bedrijven een ISO-9000® kwaliteitssysteem ingevoerd. Momenteel lijkt kwaliteit gemeengoed te zijn geworden. Echter, merkwaardig genoeg is IT vaak sterk onderbelicht. En dat terwijl de impact ervan op de kwaliteit van de bedrijfsprocessen groot is en alleen maar toeneemt. In kwaliteitstaal: IT is een belangrijk kritiek beheerspunt dat in veel kwaliteitssystemen onvoldoende is geborgd. Door het inrichten van een IT organisatie volgens de ISO 20000® norm, laat u als organisatie zien dat u controle heeft over uw IT dienstverlening en dat er een proces van continue verbetering is ingericht.

Waarom een ISO 20000® Certificaat voor uw organisatie?

De ISO 20000® standaard bevat een procesbenadering ten behoeve van het opzetten, implementeren, monitoren, onderhouden en verbeteren van een IT Servicemanagementsysteem. ISO 20000®-1 is ontwikkeld door het ‘International Organization for Standardization’ (ISO) en is een certificeerbare standaard.

De standaard vervangt de voormalige BS 15000 en voldoet aan de internationale criteria. Door de ontwikkeling van BS 15000 naar ISO 20000® sluit de standaard nog beter aan bij andere internationale standaarden voor managementsystemen. Ook andere standaarden zoals ISO 20000®-2 de ‘IT Service Management Code of Practice’ en de ‘IT Infrastructure Library’ ITIL®) sluiten goed en worden veelvuldig toegepast binnen zowel overheidsorganisaties als commerciële bedrijven.

Betere kwaliteit door ISO 20000® certificering

Vanaf 2003 is het mogelijk om IT Service Managementsystemen te laten certificeren, onder toeziend oog van de eigenaar van het schema: het ‘IT Service Management Forum (itSMF). Samen met de belangrijkste organisaties is het schema ontwikkeld van BS 15000 tot ISO 20000® in 2005. Hierdoor kon er een snelle en effectieve transitie van de bestaande certificaten plaatsvinden.

Het schema is bedoeld voor organisaties die IT-diensten verlenen op het gebied van infrastructuur- en/of applicatiesupport. De klanten van deze organisaties kunnen zich zowel binnen als buiten de organisatie bevinden. IT-diensten worden steeds meer uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven.

ISO/IEC 20000® omvat 13 processen die zorgen voor effectief IT Service Management:

  1. Servicelevel Management
  2. Servicerapportage
  3. Management van servicebeschikbaarheid en continuïteit
  4. Budgetering en accounting van IT-diensten
  5. Capaciteitsbeheer
  6. Management van informatiebeveiliging
  7. SRM/CRM relatiemanagement
  8. Leveranciersmanagement
  9. Incidentenmanagement
  10. Probleemmanagement
  11. Configuratiemanagement
  12. Verandermanagement
  13. Releasemanagement

Integratie van managementsystemen
ISO 20000® sluit goed aan bij andere standaarden voor managementsystemen zoals ISO 9001®  en ISO 27001®. Hierdoor kan er een soepele en consistente implementatie plaatsvinden. Steeds meer organisaties kiezen voor een geïntegreerd managementsysteem.

Dit resulteert in:

  • Focus op continue procesverbetering binnen uw IT service managementsysteem;
  • Duidelijke definitie van de eisen aan plannen, documenten en bestanden;
  • Effectief gebruik van het Plan, Do, Check, Act (PDCA) procesmodel.

Het ISO 20000® certificatieproces
Om in aanmerking te komen voor certificatie door een onafhankelijke organisatie is het noodzakelijk dat u een effectief managementsysteem voor IT servicemanagement implementeert dat voldoet aan de eisen van de norm. Dit is de eerste stap op weg naar certificatie. Neem contact met ons op voor meer informatie

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail
  • Nieuwsbrief
  • Je bent met verschillende projecten bezig en krijgt daarnaast frequent spoedklusjes of verzoeken of je ‘even’ ergens mee naar wil kijken. Je probeert alle ballen in de lucht te houden
  • Referenties
Scroll