Marketing van de marketing

Het 2-stappenplan voor interne marketing

Als marketeer kan je heel actief het merk van je organisatie in de markt zetten, de merkwaarden ook echt waarde geven, de campagnes on- en offline neerzetten en dat alles binnen het gegeven marketing budget. Soms zijn marketeers zo bevlogen met hun werk bezig dat ze iets heel belangrijks over het hoofd zien, namelijk de marketing intern. Marketing van de marketing dus.

In iedere organisatie komt dit wel eens voor… in alle vakgebieden komt het voor. Het is hetzelfde als een docent die zoveel voor de klas staat dat hij vergeet zijn komende lessen voor te bereiden. Of een accountmanager die zoveel buiten de deur is dat hij vergeet dat hij ook nog een kantoor heeft waar hij soms zijn gezicht moet laten zien. Zo ook de marketeer; is het doel van die kernwaarden waarde geven niet net zoiets als ‘alle neuzen dezelfde kant op’ en ‘een goed imago begint bij jezelf’?

Hoe moeten we dat dan doen?

Het is een simpel stappenplan, met maar twee stappen. Communiceer eerst intern wat je gaat doen voordat je het extern eruit gooit. Als er intern genoeg draagvlak is voor een nieuwe campagne draagt dit alleen maar bij in het bereik en doel van de campagne. De eigen medewerkers zijn een van de grootste marketing instrumenten die een organisatie heeft. Benut dit en zorg dat iedereen op de hoogte is van de externe communicatie.

Zit iedereen hier op te wachten?

Natuurlijk hoeft de ‘cc to all’ niet voor ieder wissewasje aangezet te worden. Maar onderschat niet de kennis van de organisatie die kan bijdragen aan misschien wel net die ene pay-off die een bepaalde business unit in het zonnetje zet.

Marketing van de marketing begint bij communicatie. Laat je zien, laat je horen. Deel kennis en vergaar kennis intern. Belangrijk is ook; niet alleen marketing heeft hier baat bij… alle afdelingen kunnen hier iets mee. Laat de sales medewerkers vertellen waar ze zijn en met welke deals ze bezig zijn. Laat de service desk medewerkers de meest gestelde vragen eens per maand delen om de rest van de organisatie te informeren. Voor iedereen is een manier van communiceren weggelegd om de transparantie te vergroten en alle neuzen zoveel mogelijk dezelfde kant op te krijgen.

Is het dan zo simpel?

Bij marketing komt natuurlijk wel wat meer kijken… maar het begint klein. Er is pas iets als het wordt uitgesproken. Dat geldt eigenlijk voor alles… bijna alles…

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail