Let vooral op de roze olifant in de kamer!

De roze olifant als bedrijfsidentiteit

‘Denk niet aan de roze olifant’ heeft als effect dat iedereen aan een roze olifant denkt. ‘ Let vooral niet op de troep’… resultaat; de stapel afwas, rondslingerende jassen en tassen vallen des te meer op. We benoemen vaak te pas en te onpas waar we vooral NIET op moeten letten of waar we NIET aan mogen denken.

In het geval van de roze olifant heb ik het geluk dat ik bij de roze olifant werk en er dus WEL veel aan moet denken… of in ieder geval geacht wordt hieraan te denken, het liefst tussen 9 en 5… maar nog liever tussen 8 en 6…met uitloop naar 7.

Wat doet een merknaam nou precies met zijn werknemers, of wat moet een merknaam eigenlijk doen bij werknemers? Ben ik een ‘Pinker’ zoals dat bij Pink Elephant gezegd wordt, voel ik mij een ‘Pinker’, wordt het me opgelegd of gebeurt het onbewust? En dan de belangrijkste vraag; wat voegt het toe voor de business? Hoe belangrijk is de identiteit van een organisatie voor de werknemers en indirect naar de buitenwereld/klanten? En hoe zorg je dat iedereen deze identiteit ‘eigen’ maakt?

Een goede identiteit begint bij jezelf. Duidelijk is dat identiteit niet hetzelfde is als imago. Je imago wordt gebaseerd op je identiteit. Je kunt je voorstellen dat het dus heel belangrijk is dat je identiteit helder is, anders krijg je een –soms negatief-  verkeerd imago.

Het doorvoeren van de identiteit en de communicatie intern is nooit afgerond. Denk aan nieuwe medewerkers die ingewerkt worden. Dit is heel belangrijk, want de medewerkers vertegenwoordigen het bedrijf, het merk, de naam, het logo. Je voelt hem al aankomen… zorg dus voor goede communicatie over wat je precies wilt uitstralen, oftewel, creëer draagvlak.

Om de identiteit van je bedrijf consistent te houden is het goed om bepaalde richtlijnen aan te houden wat het merk ten goede komt. Denk aan een huisstijlhandboek dat beschrijft hoe tastbare en/of visuele uitingen van een organisatie moet worden toegepast op verschillende media. Maar de identiteit komt ook naar voren in de tone-of voice.

Dus denk vooral even aan de roze olifant. Voor al uw Cloud oplossingen, IT opleidingen, Outsourcing en Business Apps. Maar ook als iemand vraagt niet op de troep te letten.

Think. Pink!

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail