Leren communiceren

Afkortingen maken het communiceren makkelijker… toch?

‘Wij geven trainingen in onder andere ITIL®, ASL®, PRINCE2®BISL®, Agile, Lean IT®, COBIT® 5.0 en Cloudschool’ … maar wat het inhoudt… daar kom je heel snel achter. Goed. Zo ver mijn eerste dag. Het is uitdagend om ergens te werken waar termen gebruikt worden die je in het dagelijks leven –tenzij je dus in de IT werkt- niet vaak hoort. Deze uitdaging ging ik graag aan en mijn doel was dan ook om zo snel mogelijk te weten wat het inhield en waar die afkortingen voor staan.

Nu bleken deze afkortingen nog relatief simpel en als je dan eenmaal een training hebt gevolgd en dagelijks te maken hebt met het jargon blijkt het een minder grote ‘ver van mijn bed show’ dan ik in eerste instantie dacht. Wel kwam ik erachter dat het niet alleen maar in de trainingsnamen zat, maar dat er werkelijk gesmeten wordt met afkortingen. En gezien de soms wat vragende ogen van enkele collega’s kreeg ik de indruk dat ik niet de enige was die soms geen idee heeft waar gesprekpartners het over hadden. Tijd om mij te verdiepen in de wereld van de afkortingen.

Afkortingen zijn leuk om te maken, maar dan moeten we wel allemaal weten waar we het over hebben. Het is heel leuk als iemand tegen mij zegt: ‘smeer Nivea’, maar ik ben dan meestal op het strand als ik dit hoor. Blijkt het heel normaal te zijn om dit te zeggen in werksfeer, het staat namelijk voor ‘ Niet Invullen Voor Een Ander’. Ik begrijp dat er nu heel wat lezers begrijpen waar die ene collega het dus laatst WEL over had… Same here.

Zei laatst iemand tegen je: ‘ laat OMA wat vaker thuis’, dan hoef je vanaf nu niet meer vragend om je heen te kijken hoe Oma hier dan terecht gekomen is want voor zover je weet zit ze gewoon in haar huis… OMA staat voor Oordelen, Meningen en Adviezen. Oftewel; als iemand iets vertelt, laat je eigen oordelen, meningen en adviezen even voor wat ze zijn en zorg dat je met een open houding kunt luisteren.
Zo hoef je ook niet gepikeerd te reageren als iemand zegt dat je een OEN moet zijn. OEN staat voor Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Sta dus open voor de ander, geef deze een kans iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig.

Per branche en afdeling zullen de afkortingen verschillen en natuurlijk zijn er altijd mensen die smijten met afkortingen. Vraag wat ze bedoelen en neem niet zomaar iets aan. Neem dus altijd ANNA mee… Anna? Altijd navragen, nooit aannemen.

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail