Service-ontwerp

Service-ontwerp

In de fase service-ontwerp worden de richtlijnen behandeld voor de ontwikkeling van services, service management processen en het ontwerp van de verschillende capabilities. Bij service-ontwerp gaat het om de ontwerpprincipes en methodes om strategische doelstellingen om te zetten naar servicesportfolio’s en service assets. Het doel van service-ontwerp is het ontwerpen van nieuwe (of gewijzigde) services, zodat deze in de live omgeving ingevoerd kunnen worden. Tot de doelen behoren onder andere:

  • Het ontwerpen van services die voldoen aan de bedrijfsdoelstellingen.
  • Het ontwerpen van processen voor ontwerp, transitie, productie en verbetering van IT Services.
  • Het identificeren en managen van risico’s.
  • Het ontwerpen en beveiligen van veerkrachtige IT-infrastructuren, omgevingen, applicaties en informatie resources en capabilities.
  • Het ontwerpen van meetmethoden en metrics voor het beoordelen van de effectiviteit en efficiëntie van service-ontwerp.
  • Het produceren en onderhouden van IT plannen, processen, beleid, standaarden, architecturen, frameworks en documenten voor het ontwerp van kwalitatieve IT oplossingen.
  • Het ontwikkelen van skills en capabilities binnen IT (IT Trainingen)

 

Waarde voor de klant en de business

Service-ontwerp start met een set van business eisen en eindigt met de ontwikkeling van een serviceoplossing, ontworpen aan de hand van de vastgelegde behoeften van de business. De ontwikkelde serviceoplossing wordt vervolgens (samen met het bijbehorende service design package) overgedragen aan servicetransitie. Servicetransitie evalueert, bouwt, test en implementeert de nieuwe (of gewijzigde) service. Na voltooiing van deze transitie activiteiten wordt het beheer van de service overgeheveld naar de serviceproductie fase van de servicelevenscyclus. Een adequaat service-ontwerp is afhankelijk van het effectief gebruik van de vier P’s:

  • People (mensen): Cultuur, organisatie en vaardigheden
  • Process (processen): Hoe, waar en wanneer
  • Products (producten): Systemen, infrastructuur en tools
  • Partners: Toeleveranciers en fabrikanten

Om een optimaal ontwerp van een service te bewerkstelligen dienen deze vier resources voorbereid, gepland en gemanaged te worden.

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail
  • Nieuwsbrief
  • Je bent met verschillende projecten bezig en krijgt daarnaast frequent spoedklusjes of verzoeken of je ‘even’ ergens mee naar wil kijken. Je probeert alle ballen in de lucht te houden
  • Referenties
Scroll