Contractmanagement: de nieuwe levensader van IT

Het toenemende belang van contracten in IT

In de zakelijke wereld – en misschien zelfs ook wel in de privé sfeer – draait het leven om contracten. Zonder contract geen dienstverlening, geen hardware en geen implementaties. Een handtekening is niet alleen in juridische termen het definitieve teken van ‘wilsovereenstemming,’ maar bezegelt daarnaast vaak ook een duurzame relatie tussen twee (of meerdere) bedrijven. Door de ontwikkelingen die Cloud Computing met zich meebrengt, en dan met name het variabel betalen van diensten in contractvorm, zal het belang van goed contractmanagement binnen organisaties alleen maar meer gaan toenemen. En laat dat nou net een punt zijn dat door veel IT organisaties niet als een prioriteit gezien wordt. In deze blog mijn 4 belangrijkste argumenten waarom u morgen naar de CFO moet lopen om een project ‘Contractmanagement’ te starten.

contractmanagement
Reprinted with permission from VHP Publishing

1. Contractmanagement is verplicht

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: goed en efficiënt contractmanagement is niet alleen voordelig voor uw bedrijf, maar is fiscaal verplicht. In de eerste plaats omdat de wet- en regelgeving op het gebied van IFRS en Sarbanes-Oxley van bedrijven eist dat zij ‘in control’ zijn wat betreft de uitvoering en waardebepaling van hun contracten. Dit is mooie juristentaal, maar in feite komt het er op neer dat de waardebepaling van bedrijven (deels) gebaseerd wordt op de waardebepaling van hun contractenportefeuille. Voor met name de wat grotere bedrijven is het dus van cruciaal belang dat deze waardering nauwkeurig gebeurt. Dat is wettelijk verplicht.

2. Cloud gaat de traditionele IT verdienmodellen veranderen

Als er een belangrijke verandering in de IT markt is, is het de transitie van traditionele verdienmodellen (lees: licenties en uren) naar diensten en contracten. De modellen die bij Cloud dienstverlening gebruikt worden – IaaS, PaaS, SaaS – hebben niet voor niets allemaal een “S” aan het eind. “As a Service” wordt het nieuwe verdienmodel in de IT waarbij er op basis van gebruik afgerekend gaat worden, net als elektriciteit en water uit de kraan. Het is daarom (meer dan ooit) van levensbelang dat je als bedrijf iedere maand goed weet wie, wat, en hoeveel je kunt gaan factureren. Dat klinkt simpel, maar dat is het allerminst. Het niet goed af kunnen spreken met je klanten is een van de grootste frustraties bij Cloud dienstverlening. Een sales manager is vaak geen contractmanager.

3. Efficiënt contractmanagement levert geld op

Een mooi feitje in deze tijden van crisis: het efficiënt managen van contracten levert geld op, en niet zo’n beetje ook. Efficiënt contractmanagement kan een substantiële bijdrage leveren aan rendementsverbetering: enerzijds door verliezen te beperken, anderzijds door de winst per contract te laten toenemen. Al in 2003 heeft onderzoek van PWC aangetoond dat een rendementsverbetering van 3-5% per contract haalbaar is als contractmanagement structureel en correct wordt toegepast (A. Coaton, 2003). Dat is geld waar u niets extra voor hoeft te doen en dat onder aan de streep overblijft. Hier hoeft u niets extra voor te verkopen (als de CFO nu niet overtuigd is….)

4. Uw klanten doen ook aan contractmanagement

Een contract is een onderhandeling. En de andere kant van de tafel is druk bezig om steeds meer voordeel uit inkoopcontracten te behalen. Een klein beetje crisis helpt daarmee ontzettend. Met name de Overheid (voornamelijk de Gemeenten) en zorginstanties (ziekenhuizen) zijn bezig om gezamenlijk de krachten te bundelen om inkoopvoordeel te behalen – ook in IT dienstverlening. Deze organisaties stellen naar de leveranciers steeds sterkere eisen als het gaat om professioneel en proactief contractmanagement. Steeds vaker is er sprake van dat opdrachtgevers besluiten meerjarige servicecontracten niet te verlengen vanwege het onvermogen van IT leveranciers om op een flexibele, proactieve manier hun contracten te managen.

Kortom: het belang van contracten gaat de komende jaren alleen maar toenemen. Zowel in termen van volume als het belang voor de organisatie. Organisaties die mee willen gaan in de transitie naar Cloud Computing zullen snel hun contractmanagement moeten gaan professionaliseren. Een contract zal de order van de toekomst worden.

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail