A game will ease the pain!

Leer je collega’s kennen door het spelen van een game!

Eerder schreef ik al eens over de Apollo13 game. Dat het altijd even wennen is als je met een groep collega’s waar je dagelijks mee samenwerkt opeens een levensecht spel moet gaan doen. Je kent elkaars gewoontes en weet wat je aan elkaar hebt. Maar tijdens de spel situatie worden de kaarten opeens heel anders geschud en kunnen andere, onverwachte eigenschappen naar boven komen.

Nu is het helemaal anders als je met een groep nieuwe collega’s een zelfde soort spel doet. In mijn geval was dat de ‘Hotel Game’ die een van onze trainers van Pink Elephant Education zelf heeft ontworpen. Tijdens de onboarding sessie van Pink Elephant werd ik met mijn 20 andere nieuwe collega’s in twee groepen gedeeld. Hotel Zeus en hotel Aphrodite. Kaarten werden uitgedeeld, rollen werden toebedeeld en let the game begin! Behoed deze twee hotels voor de ondergang!

Wie pakt welke rol?

Het zal vast iets met mijn docent verleden te maken hebben, maar ik begon meteen driftig op het bord te schrijven; wat zijn de doelen? Waar moeten we allemaal rekening mee houden? Wie doet wat en waar gaan we naartoe? Iedereen vertelde zijn of haar verhaal en naar mijn gevoel zaten we er lekker in. Na 20 minuten tot een fenomenale oplossing te zijn gekomen liepen we opgewonden en nog enthousiaster terug naar de spelleider. Het andere team had ook een goed idee, althans zo keken ze en dat verontrustte mij enigszins. Ik was iets te fanatiek… dat werd bevestigd nadat 10 vingers mijn kant op wezen nadat de spelleider de vraag had gesteld: ‘wie nam meteen de leiding in jullie groep?’. Oké, point taken. Gelukkig vonden ze het niet storend en stonden we allemaal achter onze fenomenale (IT gerelateerde) oplossing om het hotel te behoeden voor de ondergang.

Wegens tijdgebrek hebben we het spel niet helemaal kunnen uitspelen… wij hadden twee uur terwijl er normaal een hele ochtend voor gepland staat. Ook moesten we aan het begin van het spel beloven dat we aan het einde weer in onze ‘eigen’ rol gingen. Dat ging prima. Toch zou ik het spel graag nog een keer uitspelen en dan inderdaad met mijn huidigecollega’s die ik al wat langer ken. Iedere keer weer zie ik hoeveel dit soort games bijdragen aan bepaalde competenties waar je zelf al over beschikt of juist nog aan moet werken. Maar boven alles draait het om communicatie. Met elkaar, met het andere team, met de spelleider. Communiceer wat je gaat doen, wat je wilt, waar je aan moet denken en wat je heel belangrijk vind. Dit kan je natuurlijk zo op je eigen werkzaamheden leggen. Want maakt het je werk niet een stuk makkelijker als je goed communiceert? Als je hulp kan en durft te vragen? Dat je je eigen hek eens openzet en een ander laat kijken? Vind je dit nog heel lastig en zie je dat ook bij andere collega’s? Kijk dan eens of een game iets voor jullie zou zijn… bijvoorbeeld de Apollo13 game (ITIL®) of in de toekomst de Hotel game!

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail