Service Management

ITIL® Service Offerings and Agreements

De training ITIL® Service Offerings and Agreements is een module voor professionals die te maken hebben met (commerciële) aanbiedingen en overeenkomsten voor IT Service Management. Gedegen Service Level Agreements (SLA’s) en contracten met leveranciers voorkomen misverstanden en waarborgen een vlekkeloze levering van diensten op termijn.

ITIL® staat voor de Information Technology Infrastructure Library, en is in de jaren tachtig door Pink Elephant op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De afgelopen dertig jaar heeft ITIL® zich ontwikkeld tot de “Best Practice” op het gebied van Service Management.

Na deze training bent u in staat uw organisatie als effectieve IT leverancier op te zetten, zowel voor interne als externe klanten. Duidelijke afspraken en effectief contractmanagement zijn hierbij de bouwstenen voor uw organisatie.

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.

De Training

Tijdens deze praktijkgerichte vierdaagse cursus gaat u aan de slag met de ‘Service Offerings and Agreements’ processen, zoals die binnen ITIL® beschreven zijn. Deze processen zijn noodzakelijk om in staat te zijn afspraken te maken over de kwaliteit van IT-diensten op basis van heldere business en service level vereisten.

De cursus is een combinatie van toelichting door de docent op de betreffende ITIL® theorie, groepsdiscussies en opdrachten, waarmee u leert hoe u de betreffende ITIL® concepten en ‘best practices’ in de praktijk kunt toepassen. Het ‘ITIL® Intermediate ‘Service Offerings and Agreements’ examen wordt aansluitend op cursus (aan het einde van de laatste dag) afgenomen.

Doelgroep

De training ITIL® is bedoeld om inzicht te geven in de elementaire processen van Service Management, en is daarom met name geschikt voor:

Service Managers
Service Delivery Managers
Contractmanager
Financieel (IT) Managers
IT Inkopers

Kennisdoelstelling

De kennisdoelstelling is om de deelnemer de volgende onderwerpen te laten herkennen, beschrijven en toepassen:

  • Introductie Service Management op basis van ITIL®;
  • Doelen, begrippen en processen van de serviceproductie fase;
  • Het effectief opstellen van een service portfolio
  • Het opstellen van servicecatalogus;
  • De belangrijke elementen uit Service Level Agreement (SLAs);
  • De wijze waarop effectieve SLAs uw organisatie kunnen versterken;
  • Het inrichten van een strategische IT inkooporganisatie (Supplier Management);
  • Het managen van de (interne of extern) klant door Demand Management;
  • De wijze waarop structureel demand management u kan helpen in de planning;
  • De match tussen supplier- en demand management;
  • Examentraining;
  • Examenvoorbereiding voor het EXIN Examen.
Certificering

ITIL® Service Offerings & Agreements certifcaat

Voorkennis

Om deel te kunnen nemen aan deze ITIL® training, dient u in het bezit te zijn van het ITIL® Foundation certificaat. Deze training levert u 4 credits op in ITIL® Service Management.

Duur

4 dagen. De trainingsdagen duren van 10.00 uur tot 17.00 uur.


Generieke informatie cursus

Drie weken voor aanvang van de cursus ontvangt u:

  • het boek, ‘Service Offerings and Agreements ITIL® V3 Intermediate Capability Handbook’;
  • tevens ontvangt u vooraf in digitale vorm het cursistenwerkboek de examensyllabus en een proefexamen.

Wij adviseren u om het boek voorafgaande aan de cursus te bestuderen en het proefexamen door te nemen. Op deze wijze bent u optimaal voorbereid op de cursus en het aansluitende examen.

Examen eisen

Het ‘ITIL® Intermediate ‘Service Offerings and Agreements’ examen duurt 90 minuten en bestaat uit 8 multiple choice vragen, waarbij u afhankelijk van de mate van correctheid van het gekozen antwoordalternatief een aantal punten ontvangt. U moet minimaal 28 van de maximaal 40 punten zien te verwerven. Iedere vraag is gebaseerd op een bij de vraag behorend scenario.

U mag tijdens het examen geen boek(en) of aantekeningen raadplegen. Het examen is in het engels en tijdens het examen mag een woordenboek worden geraadpleegd. Het certificaat levert vier punten voor het ITIL® Expert certificaat op.

Examenspecificaties
Kandidaten worden getest op de volgende onderwerpen:

  1. Introduction to service offerings and agreements (SOA)
  2. Service portfolio management
  3. Service catalogue management
  4. Service level management
  5. Demand management
  6. Supplier management
  7. Financial Management for IT services
  8. Business relationship management
  9. SOA roles and responsibilities
  10. Technology and implementation considerations

Pink Elephant is geaccrediteerd om het ITIL® Service Offerings and Agreements examen af te nemen.

Kosten

Arrangementskosten: € 40,-
Trainingskosten: € 1600,-
Studiemateriaal: € 80,-
Examenkosten: € 240,-

Additionele kosten

Alle Pink Elephant prijzen zijn inclusief lunch, koffie en thee, en exclusief BTW. Voor BTW vrijgestelde instanties hebben wij de mogelijkheid te factureren tegen een BTW 0% tarief.

Mocht u interesse hebben om te overnachten, dan hebben wij een speciaal hotel arrangement. Neem contact op met een van onze medewerkers voor meer informatie.

Opleidingsdata en locaties

Selecteer maand

Selecteer locatie

  • Startdatum Variant Dag Locatie Pricing Inschrijven Planning