Service Management

ITIL® Service Strategy

De strategische kant van services binnen de Service Lifecycle mag niet onderschat worden. Aansluiting van IT bij de business is cruciaal. Dit vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Hoe kun je op strategisch niveau services inregelen? Deze module biedt een stevige basis voor strategieontwikkeling, waardebepaling, financieel management en management van de vraag. De training ITIL® Service Strategy gaat in op het meeste elementaire bestaan van IT dienstverleners: de strategie. De training behandelt hoe u gestructureerd keuzes maakt, en welke afwegingen er komen kijken bij het bepalen van de servicestrategie.

ITIL® staat voor de Information Technology Infrastructure Library, en is in de jaren tachtig door Pink Elephant op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De afgelopen dertig jaar heeft ITIL® zich ontwikkeld tot de “Best Practice” op het gebied van Service Management.

Na het volgen van deze training bent u in staat om op strategische wijze beslissingen in uw IT organisatie te maken. Hierbij kunt u verschillende belangen tegen elkaar afwegen, en bent u in staat strategische aansturing aan uw IT organisatie te geven.

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.

De Training

Deze driedaagse cursus verschaft u de kennis, die u nodig hebt om een bijdrage te kunnen leveren aan het ontwikkelen van een strategie voor de IT dienstverlening, waarmee uw organisatie in staat is daadwerkelijk waarde aan de ‘business’ te leveren. Alle facetten van een IT service strategie en de belangrijkste modellen en methoden, zoals die beschreven staan in het ITIL® Service Strategy boek, komen tijdens deze cursus aan de orde.

De cursus is een combinatie van toelichting door de docent op de betreffende ITIL® theorie, groepsdiscussies en opdrachten, waarmee u leert hoe u de betreffende ITIL® concepten en ‘best practices’ in de praktijk kunt toepassen. Het ‘ITIL® Intermediate ‘Service Strategy’ examen wordt aansluitend op cursus (aan het einde van de laatste dag) afgenomen.

Doelgroep

De training ITIL® is bedoeld om inzicht te geven in de elementaire processen van Service Management, en is daarom met name geschikt voor:

CIO
Service Manager
Service Level Manager
IT Beleidsmakers

Kennisdoelstelling

De kennisdoelstelling is om de deelnemer de volgende onderwerpen te laten herkennen, beschrijven en toepassen:

  • Servicestrategie volgens ITIL®;
  • De principes en processen van servicestrategie volgens ITIL®;
  • Het definiëren van services door middel van servicestrategie;
  • Het bepalen van de markt voor uw IT services;
  • Het uitvoeren van strategische assessments;
  • Financial management als onderdeel van servicestrategie;
  • Service portfolio management;
  • Demand management;
  • De strategische aansturing van door de gehele servicelevenscyclus;
  • Kritische succesfactoren bij het uitvoeren van een servicestrategie;
  • Het bepalen van een strategie;
  • Het definiëren van marktkansen en gewenste markpositie voor het leveren van IT diensten;
  • Het managen van de afname van vraag naar bepaalde IT diensten;
  • Examentraining;
  • Examenvoorbereiding op het EXIN examen
Certificering

ITIL® Service Strategy certificaat

Voorkennis

Om deel te kunnen nemen aan deze ITIL® training, dient u in het bezit te zijn van het ITIL® Foundation certificaat. Deze training levert u 3 credits op in ITIL® Service Management.

Duur

3 dagen. De trainingsdagen duren van 10.00 uur tot 17.00 uur.


Generieke informatie cursus

Drie weken voor aanvang van de cursus ontvangt u:

  • het boek, ‘ITIL® Service Strategy’;
  • tevens ontvangt u vooraf in digitale vorm het cursistenwerkboek de examensyllabus en een proefexamen.

Wij adviseren u om het boek voorafgaande aan de cursus te bestuderen en het proefexamen door te nemen. Op deze wijze bent u optimaal voorbereid op de cursus en het aansluitende examen.

Examen eisen

Het ‘ITIL® Intermediate ‘Service Strategy’ examen duurt 90 minuten en bestaat uit 8 multiple choice vragen, waarbij u afhankelijk van de mate van correctheid van het gekozen antwoordalternatief een aantal punten ontvangt. U moet minimaal 28 van de maximaal 40 punten zien te verwerven. Iedere vraag is gebaseerd op een bij de vraag behorend scenario.

U mag tijdens het examen geen boek(en) of aantekeningen raadplegen. Het examen is in het engels en tijdens het examen mag een woordenboek worden geraadpleegd. Het certificaat levert drie punten voor het ITIL® Expert certificaat op.

Examenspecificaties
Tijden het examen wordt de kandidaat getoetst op de volgende onderwerpen:

  1. Service Strategy Principles;
  2. Defining Services and Market Spaces
  3. Conducting Strategic Assessments
  4. Financial Management
  5. Service Portfolio Management
  6. Managing Demand
  7. Driving Strategy through the Service Lifecycle
  8. Critical Success Factors and Risks

Pink Elephant is geaccrediteerd om het ITIL Service Strategy examen af te nemen.

Kosten

Arrangementskosten: € 40,-
Trainingskosten: € 1200,-
Studiemateriaal: € 140,-
Examenkosten: € 240,-

Additionele kosten

Alle Pink Elephant prijzen zijn inclusief lunch, koffie en thee, en exclusief BTW. Voor BTW vrijgestelde instanties hebben wij de mogelijkheid te factureren tegen een BTW 0% tarief.

Mocht u interesse hebben om te overnachten, dan hebben wij een speciaal hotel arrangement. Neem contact op met een van onze medewerkers voor meer informatie.

Opleidingsdata en locaties

Selecteer maand

Selecteer locatie

  • Startdatum Variant Dag Locatie Pricing Inschrijven Planning
  • 09-08-2017 Klassikale training Woensdag Naarden € 1200 € 1080
    Planning