Service Management

ITIL® Service Design

Het ontwerpen van services is belangrijk voor organisaties die werken volgens ITIL®. Het continu verbeteren van services binnen de Service Lifecycle van IT Service Management vereist een gedegen ontwerpproces. Deze module leert deskundigen – binnen hun rol – de begrippen en competenties die horen bij het goed ontwerpen van services. De training ITIL® Service Design geeft u praktische richtlijnen voor het organiseren en managen van de ontwikkeling van IT services of service-oplossingen volgens een gestructureerde aanpak.

ITIL® staat voor de Information Technology Infrastructure Library, en is in de jaren tachtig door Pink Elephant op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De afgelopen dertig jaar heeft ITIL® zich ontwikkeld tot de “Best Practice” op het gebied van Service Management.

Na het volgen van deze training bent u in staat de service-ontwerp activiteiten in uw organisatie te borgen en te besturen. Daarnaast weet u welke processen u moet gaan inrichten om de kwaliteit van uw service-ontwerp proces te verbeteren.

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.

De Training

Deze driedaagse cursus verschaft u de kennis, die u nodig hebt om een bijdrage te kunnen leveren aan het ontwerp en ontwikkeling van IT diensten, waarmee uw organisatie in staat is daadwerkelijk waarde aan de ‘business’ te leveren. Alle facetten van de Service Design fase, inclusief alle betrokken processen en functies, zoals die beschreven staan in het ITIL® Service Design boek, komen tijdens deze cursus aan de orde.

De cursus is een combinatie van toelichting door de docent op de betreffende ITIL® theorie, groepsdiscussies en opdrachten, waarmee u leert hoe u de betreffende ITIL® concepten en ‘best practices’ in de praktijk kunt toepassen. Het ‘ITIL® Intermediate ‘Service Design’ examen wordt aansluitend op cursus (aan het einde van de laatste dag) afgenomen.

Doelgroep

De training ITIL® is bedoeld om inzicht te geven in de elementaire processen van Service Management, en is daarom met name geschikt voor:

Service Managers
Service ontwerpers
Software ontwerpers
IT Architecten
Service Level Managers

Kennisdoelstelling

De kennisdoelstelling is om de deelnemer de volgende onderwerpen te laten herkennen, beschrijven en toepassen:

  • Introductie service-ontwerp volgens het ITIL® Framework;
  • De vijf ontwerp aspecten van service-ontwerp;
  • De primaire processen van service-ontwerp;
  • Het analyseren van business requirements;
  • Het bereiken van een evenwicht tussen service-ontwerp en servicestrategie;
  • Service-ontwerp processen;
  • Servicecatalogus Management;
  • Service Level Management;
  • Capacity Management;
  • Availability Management;
  • IT Service Continuity Management;
  • Service-ontwerp en de technologie gerelateerde activiteiten
  • Examentraining
  • Examenvoorbereiding voor het EXIN examen
Certificering

ITIL® Service Design certificaat

Voorkennis

Om deel te kunnen nemen aan deze ITIL® training, dient u in het bezit te zijn van het ITIL® Foundation certificaat. Deze training levert u 3 credits op in ITIL® Service Management.

Duur

3 dagen. De trainingsdagen duren van 10.00 uur tot 17.00 uur.


Generieke informatie cursus

Drie weken voor aanvang van de cursus ontvangt u:

  • het boek, ‘ITIL® Service Design’;
  • tevens ontvangt u vooraf in digitale vorm het cursistenwerkboek de examensyllabus en een proefexamen.

Wij adviseren u om het boek voorafgaande aan de cursus te bestuderen en het proefexamen door te nemen. Op deze wijze bent u optimaal voorbereid op de cursus en het aansluitende examen.

Examen eisen

Het ‘ITIL® Intermediate ‘Service Design’ examen duurt 90 minuten en bestaat uit 8 multiple choice vragen, waarbij u afhankelijk van de mate van correctheid van het gekozen antwoordalternatief een aantal punten ontvangt. U moet minimaal 28 van de maximaal 40 punten zien te verwerven. Iedere vraag is gebaseerd op een bij de vraag behorend scenario.

U mag tijdens het examen geen boek(en) of aantekeningen raadplegen. Het examen is in het engels en tijdens het examen mag een woordenboek worden geraadpleegd. Het certificaat levert drie punten voor het ITIL® Expert certificaat op.

Examenspecificaties
Tijdens het examen wordt de kandidaat getoetst op de volgende onderwerpen:

  1. Introduction to service design;
  2. Service Design principles;
  3. Service design processes;
  4. Service design technology-related activities;
  5. Organizing for service design;
  6. Technology considerations;
  7. Implementation and improvement of service design
  8. Challenges, risks and critical success factors

Pink Elephant is geaccrediteerd om het ITIL® Service Design examen af te nemen.

Kosten

Arrangementskosten: € 40,-
Trainingskosten: € 1200,-
Studiemateriaal: € 140,-
Examenkosten: € 240,-

Additionele kosten

Alle Pink Elephant prijzen zijn inclusief lunch, koffie en thee, en exclusief BTW. Voor BTW vrijgestelde instanties hebben wij de mogelijkheid te factureren tegen een BTW 0% tarief.

Mocht u interesse hebben om te overnachten, dan hebben wij een speciaal hotel arrangement. Neem contact op met een van onze medewerkers voor meer informatie.

Opleidingsdata en locaties

Selecteer maand

Selecteer locatie

  • Startdatum Variant Dag Locatie Pricing Inschrijven Planning