Pink Elephant traint BISL® Foundation in Beijing

BISL® Foundation in Beijing

Begin dit jaar is Pink Elephant Education benaderd door de service-provider van Unicom, één van de grootste telecom-providers van China, met de vraag of wij zijn team meer inzicht konden geven hoe de business betrokken te laten zijn bij het process van informatievoorziening en hoe in controle te zijn over de I(C)T en de ICT-dienstverlening. Omdat Pink Elephant wereldwijd kennisleider is in het ontwikkelen van IT standaarden en Best Practices konden wij de klant van dienst zijn. Aan de hand van de training BISL® Foundation is voor het eerst inhoudelijk en theoretisch inzicht verworven waarom Business Information Management zo belangrijk is. De methodiek is nooit eerder toegepast in de republiek China. Met deze primeur heeft Pink Elephant afgelopen week in nieuwe stap gezet in de wereldwijde uitrol van de BISL® Foundation principes. Lees hieronder het verslag van uitvoerend trainer van Pink Elephant, Gert Nieuwkerk

Naar aanleiding van deze aanvraag ben ik namens Pink Elephant naar Beijing gegaan om een training BISL® Foundation te verzorgen. Er moest op voorhand allerlei acties uitgezet om dit überhaupt voor elkaar te krijgen. De trainingen vertalen naar het Engels, visum aanvragen, SOW bevestigen enz. De nodige mails gingen heen en weer tussen Naarden en Beijing. Diverse mensen waren er aan de andere zijde bij betrokken. Uiteindelijk werd er bepaald dat het een training voor 15 personen zou zijn op vrijdag 21 en zaterdag 22 maart j.l. In de avond van 19 maart vloog ik naar Beijing om daar in de morgen van 20 maart te arriveren. Een vlucht van bijna tien uur en een tijdsverschil van zeven uur bracht mij op het vliegveld in Beijing, waar de backoffice medewerker van de organisatie klaar stond om mij naar mijn hotel te brengen. Hoewel de conversatie in mail uitstekend verliep bleek dat het spreken van de Engelse taal zeer beperkt was. Dus met behulp van mijn foto en mijn naam werd er contact gemaakt. Na een trip van bijna een uur kwam ik in mijn hotel. De trip over de rondwegen van Beijing gaf al een behoorlijk indruk van deze grote stad. Het weer was prima. Blauwe luchten en ongeveer 20 graden. Opvallend was wel de wijze waarop men zich over de snelwegen voort bewoog. Links en rechts passeren, continue van rijstrook wisselen en dicht op je voorganger rijden zijn daarvan enige voorbeelden. Het hotel was zeer bescheiden van opzet, een kleine 900 kamers, zes restaurants en een aantal winkels behoorden tot dit resort.

In de avond vond het welkomsdiner plaats. Alle trainingsdeelnemers waren hierbij aanwezig. Ook mijn vertaler was hierbij. Inderdaad, een vertaler, genaamd Richard, omdat net voor de training bleek dat de mensen niet echt gewend waren om Engels te spreken. (lezen en schrijven gaat ze redelijk af). Tussen neus en lippen door vertelde Richard ook even dat de trainingsgroep geen 15 deelnemers had maar 35. Dat was dus even schakelen.

china1 china2

Op vrijdagmorgen 09.00 begon de training. De groep zat in een dubbele U. Richard en ik hadden al snel een goed contact en we vertelden de medewerkers van de serviceprovider van Unicom (één van de grootste telecomproviders van China) waarom Business Information Management zo belangrijk is. Dit openden voor de deelnemers de ogen omdat zij aan de trainingdeelnamen vanuit een IT-achtergrond (vorige jaar hadden ze in vogelvlucht ITIL® en ASL® gehad). Met behulp van de promotiekit van de ASL®-BISL® Foundation: het verhaal over een garage die de eigenaar van een auto allerlei zaken voorschrijft was daarbij een uitstekend hulpmiddel. Na deze kaderzetting konden we de groep meenemen door de diverse niveaus en clusters van het framework, waarbij we duidelijk naar interactie zochten. Er diende wel rekening gehouden te worden met de wijze waarop een trainer zijn werk doet in China. Je dient bij het stellen van een vraag iemand direct aan te spreken. In Nederland is het stellen van een open vraag altijd direct de aanleiding voor een interactief gesprek. In Beijing is dat toch iets anders. Gelukkig wisten we dat door de groepsopdrachten de interactie wel te bevorderen.

Tijdens training in Nederland nemen we tussen de middag een lunchpauze van 30 tot 45 minuten, echter in Beijing nam die het dubbele van de tijd. Door de eetcultuur is dit ook wel nodig. De lunch bestond wederom uit een zeer uitgebreide menu met de diverse gerechten van topkwaliteit. Zittend aan een grote tafel kwamen de gerechten via een draaicirkel aan je bord voorbij en nam een ieder datgene wat hij lekker vond. Dit werd allemaal direct van de grote schaal gegeten. Twee dagen van intensief vertellen over de BISL® zienswijze gaf duidelijk het beeld dat de problematiek die wij hier hebben in China dezelfde is. Het bewustzijn is echter nog niet bij grote groepen doorgedrongen. Dus nog een hoop opportunities aldaar. De groep was aan het eind van de training zeer te spreken over de kwaliteit van de training en het onderwerp. Ze gaan echter geen examen doen.

china3
Al met al een zeer bijzondere ervaring zo’n 8000 km van kantoor Naarden Indrukwekkend, groots, een bewegende mierenhoop vol met smog.

Mocht je meer willen weten.

Gert Nieuwkerk
Gert.nieuwkerk@pinkelephant.nl

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail