Het bestaansrecht van je IT-afdeling: wat is je ‘why’?

Velen kennen Simon Sinek’s Golden Circle: Why, How, What. Wat doe je, hoe doe je dat en waarom doe je dat. Waar bedrijven regelmatig nog bezig zijn met de producten of diensten die ze leveren (What) kun je jezelf beter onderscheiden van concurrentie met je Why, waaróm je doet wat je doet. Ook als IT-afdeling is het belangrijk dat de rest van de organisatie weet waarom je er bent – je draagt immers bij aan het draaiend houden van de organisatie.

Flexibiliteit en onderscheidend vermogen dankzij Why

Vroeger focusten bedrijven zich vooral op de ‘What’ van hun business, de ‘How’ was de alignment tussen business en IT. De Why was spaarzaam aanwezig. Tegenwoordig zijn vooral de start-ups bezig met het formuleren en positioneren van hun Why, waar legacy-bedrijven van oudsher blijven focussen op de What en How ‘omdat we dat zo doen’. Omdat start-ups een duidelijke Why hebben komen ze sneller tot een What die past bij wat de markt op dat moment vraagt. Neem Uber: in de kern is het een IT-bedrijf, geen taxicentrale. Het richt zich op mobiliteit en IT is daar de grootste facilitator in. De Why van Uber’s IT is daarom heel helder. Zonder IT kan je Uber je niet van A naar B brengen.

Basis voor dienstverlening

Als organisatie streef je bepaalde doelen na die je wil realiseren. Daarom moet je ook weten wat de Why van je organisatie is, die ligt daar (als het goed is) aan ten grondslag. In datzelfde perspectief moet je weten wat de Why van je IT is. Met de snelle technologische vooruitgang en mogelijkheden is IT een fundamenteel onderdeel van dienstverlening geworden. Ook aan de business hebben we laten zien dat IT er wel degelijk toe doet. We hoeven niet langer te laten zien dat IT belangrijk is – het ís al belangrijk! Waar meer aandacht voor moet zijn is waarom IT dan belangrijk is. Wat is het bestaansrecht van je IT-afdeling?

Wat is de Why van jouw (IT-)organisatie?

Je moet kunnen uitleggen waarom je als IT-bedrijf en -afdeling bestaat. Wat beteken je voor de organisatie? Kan je dat niet uitleggen, dan kun je met je dienstverlening niet het verschil maken, ben je niet strategisch en kun je je klant niet verder helpen. Heb je wel duidelijk voor ogen waarom IT bijdraagt aan het collectieve succes van de organisatie, dan ben je toegevoegde waarde aan het creëren. En dat is precies wat je als IT-afdeling moet doen.

Hulp nodig met het bepalen van je Why en je onderscheidend vermogen? Neem contact met ons op of bekijk welke klanten we reeds hebben geholpen onderscheidend te zijn.

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail