De kogel door de kerk: bedrijven starten eigen IT opleidingen

Waarom bedrijven starten met een eigen IT opleidingen

Vorige week was ik op een Hogeschool in Nederland om te luisteren naar de plannen in onderwijsland over ‘de IT Professional’ van de toekomst. Alhoewel de intenties zeer goed waren, bleek de aansluiting tussen de IT opleidingen en het bedrijfsleven erg ver te zoeken, zo concludeerden een aantal van de aanwezigen. Een aantal ondernemers in de zaal lieten zelfs doorschemeren zelf ‘van scratch’ te beginnen op het moment dat de schoolverlaters bij hun bedrijf binnenkomen. Dit beeld wordt vandaag verder versterkt door een artikel uit het AD dat kopt “Duizenden IT-banen in Nederland gaan verloren“.

In het artikel beschrijven de CIO’s van de Nederlandsche Bank, Stork en AkzoNobel dat zij per november ‘uit nood’ een gezamenlijke opleiding IT Management starten omdat het onderwijs niet voldoet. Als ik in de directie van een Hogeschool van Nederland zat, zou ik met dit bericht bijzonder aantrekken. Hoe komt het dat Nederlandse IT opleidingen hun aansluiting met het bedrijfsleven zo kwijt geraakt zijn?

IT Professional

1. De IT opleidingen paradox

Zoals ik in eerdere artikelen al betoogd heb is de IT markt de snelst veranderende markt, zowel internationaal als in Nederland. Verandering is de enige constante in IT. Dit betekent per definitie dat op het moment dat je een IT product koopt het eigenlijk al verouderd is. Hetzelfde geldt voor opleidingen: op het moment dat het curriculum bedacht en geschreven is, is de techniek alweer een stap verder. Neem daarmee de papierwinkel van de Overheid om een opleiding MBO of HBO waardig te krijgen, en je snapt dat het bijna niet kan om een IT opleidingen up-to-date te houden.

2. Leer IT-ers een vak

Er zijn zoveel rollen in IT te bedenken, dat we allemaal schreeuwen om specialisten. Veel instellingen zijn vergeten dat de ‘BO’ in MBO of HBO staat voor ‘beroepsonderwijs.’ Dat betekent dat we van deze opleidingen verwachten dat de studenten een vak leren, net zoals de opleiding verpleegster (u raadt het misschien al…) opleidt voor het beroep: verpleger. In plaats daarvan krijgen studenten een zo breed mogelijke opleiding ‘IT Management’ met van alles een beetje. Het gevolg: heel veel studenten die van alles een beetje weten, maar  van alles eigenlijk ook weer niks. Ik heb ze dagelijks aan mijn bureau. Ik weet niet of ik namens het gehele bedrijfsleven mag spreken, maar ik zit in ieder geval te wachten op specialisten. Waarom spelen de IT opleidingen hier niet op in?

3. Speel in op de toekomst

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende 5 jaar op het gebied van IT? Cloud Computing en Big Data. Daar hebben Hogescholen echt geen Gartner rapport voor nodig, iedereen met een internetverbinding kan dat weten. De komende jaren krijgen we een schreeuwend tekort aan functies zoals Cloud Specialisten en Technisch Informatie Analisten. Weet u hoeveel opleidingen er zijn die hier op inspelen? Precies nul. Weet u hoeveel opleidingen er zijn die opleiden voor systeembeheerder? Tientallen. En dat terwijl we allemaal weten dat door Cloud Computing deze rollen juist gaan verdwijnen (zie: De invloed van Cloud Computing op IT rollen). Kan iemand mij de logica nog uitleggen?

De IT Professional van de toekomst? Die bestaat dus niet… Laten we het met zijn allen eens hebben over de IT specialist van de toekomst. Het feit dat Hogescholen daar nu pas over na gaan denken, is denk ik toch wel tekenend voor het feit dat DNB, AkzoNobel en Stork besloten hebben om het voorlopig nog maar even zelf te doen…

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail